W dniu 19.04.2023 roku reprezentacja naszej szkoły wzięła udział w II – gim Międzyszkolnym Turnieju w Piłkarzykach Sportowych. Zawody były rozgrywane w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu - Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna. Turniej rozgrywany był w dwóch kategoriach, dziewcząt i chłopców oraz open debel. Rozgrywki były prowadzone w systemie “rosyjskim” do dwóch przegranych meczów. W zawodach zagrało ponad 30 zawodników i  zawodniczek. Oprócz naszej szkoły w zawodach udział wzięły reprezentacje siedmiu szkół i ośrodków szkolno -wychowawczych z Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina, Częstochowy. Po bardzo emocjonujących i zaciętych meczach uczniowie naszej szkoły zajęli II miejsce jako drużyna. W klasyfikacji chłopców pierwsze miejsce zdobył nasz uczeń Marcin z klasy VII który wygrał wszystkie swoje mecze, drugie miejsce zdobył również uczeń naszej szkoły Dawid z klasy VIII oraz czwarte miejsce zajął Mateusz z klasy VIII. W klasyfikacji dziewcząt drugie miejsce zajęła nasza uczennica Laura z klasy VIII.
W kategorii open debel nasi uczniowie z klasy VIIIA Martin i Dawid wywalczyli również drugie miejsce. Pomimo że byliśmy jedną z młodszych reprezentacji poszło nam naprawdę dobrze. W klasyfikacji końcowej zdobyliśmy 38 punktów i zajęliśmy drugie miejsce drużynowo ustępując tylko reprezentacji gospodarzy, która nazbierała tych punktów 39.

Gratulujemy naszym reprezentantom udanego występu i życzymy im wielu sportowych i nie tylko sukcesów. Ze sportowym pozdrowieniem, nauczycie wychowania fizycznego.

 

  

Przedsięwzięcie „Mali ogrodnicy” to wyzwanie dla młodych ekologów. Zrealizowaliśmy je w dniu 17 kwietnia, w ramach Innowacji Pedagogicznej - Świat wokół nas. Przygotowywaliśmy samodzielnie kompozycje kwiatów doniczkowych. Wcześniej została zakupiona ziemia kwiatowa oraz doniczki z podstawkami. Przez ostatni miesiąc hodowaliśmy odszczepki kwiatów. Czekaliśmy aż się ukorzenią. Były to barwne trzykrotki, sekstezja purpurowa oraz jedna z odmian begonii. Na dobrze zabezpieczonych ławkach (tekturą oraz folią) wysypaliśmy ziemię torfową oraz kamyczki do drenażu. Pod kierunkiem nauczycieli wszystko układaliśmy w przygotowanych doniczkach. Następnie delikatnie wsadzaliśmy ukorzenione szczepki roślin. Oczywiście w taki sposób aby ich nie uszkodzić. Podlaliśmy nasze roślinki, utrwalając wiedzę dotyczących dbania o rośliny doniczkowe. „Mali ogrodnicy” spisali się na medal. Efekty naszej pracy czyli doniczki z kwiatami przekazaliśmy do sekretariatu. To taki miły akcent, związany z wiosenną porą roku oraz EKO tygodniem i oczekiwaniem na Dzień Ziemi.

 

 

 

„Więc chodź, pomaluj mój świat

Na żółto i na niebiesko,

Niech na niebie stanie tęcza

Malowana twoją kredką.

Więc chodź, pomaluj mi życie,

Niech świat mój się zarumieni,

Niech mi zalśni w pełnym słońcu,

Kolorami całej Ziemi.”

(Dwa plus Jeden)

Niedawno zorganizowaliśmy zbiórkę kredek dla Fundacji Asante, która z kolei przekaże je dzieciom z Afryki. Od osoby z fundacji otrzymaliśmy piękny feedback mówiący o tym, że „na chwilę jesteśmy blisko tych, dla których nauka w szkole wcale nie jest oczywistością”.

Dziękuję za udział w akcji p. Dyrektor M. Gondek, p. R. Rusinowskiej, p. B. Musiał, p. E. Pierzchale. Jeśli więcej osób chciałoby dołączyć, to zapraszamy serdecznie. Kredki mogą być też używane, ale w bardzo dobrym stanie.

Zachęcamy także do stworzenia pięknych kartek z pozdrowieniami w języku angielskim, które następnie dotrą do Kenii !!!

 

 

Kochani, serdecznie dziękujemy za Wasze zainteresowanie konkursem międzyszkolnym Easter cards. Wiemy, że niektórzy nie mogli się już doczekać ogłoszenia wyników. Wysłaliście nam tyle pięknych kartek, że komisja obradowała aż przez dwa dni przed świętami, to jest w środę (05.04.2023 r.) i w czwartek (06.04.2023 r.).

Członkowie komisji: uczniowie z klasy II b Remik i Artur, p. K. Wyciślik, p. A. Wasilewska, p. E. Pierzchała, p. M. Szczechla, p. W. Szczepański wyłonili zwycięzców, których nazwiska znajdują się w galerii. Gratulujemy Wszystkim zwycięzcom! Dyplomy wygenerowaliśmy korzystając ze strony eduzabawy.com. Cieszymy się niezmiernie z Waszego zaangażowania. Wybór był bardzo trudny. Ubolewamy, że nie jesteśmy w stanie nagrodzić Was Wszystkich, gdyż każda z nadesłanych prac zwróciła uwagę komisji, przez co stała się inspiracją do burzliwych dyskusji nie ułatwiając ostatecznych decyzji. Wielkie ukłony kierujemy także w stronę nauczycieli przygotowujących uczestników do konkursu.

Piękne kartki zdobiły naszą szkołę na wystawie oraz świątecznym stole. Nagrody zostaną rozesłane pocztą lub dostarczone do szkół osobiście do dnia 15 maja 2023 r. Wybrane prace zostały w tym roku przekazane charytatywnym fundacjom. Tymczasem zapraszamy do kolejnego konkursu organizowanego pod hasłem Z Angielskim Dookoła Świata – termin konkursu zostanie oficjalnie przedłużony do 31 maja 2023 roku.

 

 

 

Kolejny etap realizacji „Nauki w plecaku” już za nami. Tym razem podróżowaliśmy „Z biegiem Wisły” Inspiracja do tej podróży, którą odbyła klasa 2B było zainteresowanie uczniów piosenką „Jestem Polką i Polakiem”. Dzięki niej udało im się poznać wybrane miasta i regiony Polski. Przygotowując się do naszej podróży zgromadziliśmy gadżety np. magnesy, pocztówki obrazki związane z Krakowem, Warszawą i Gdańskiem. Jako, że poznawaliśmy również Toruń nie brakło toruńskich pierników oraz ilustracji z pomnikiem Mikołaja Kopernika. Dzięki realizacji Międzynarodowego Projektu uczniowie potrafią pokazać na mapie wymienione miasta, zapamiętali kierunki na mapie (co bardzo przyda się w kolejnym etapie edukacyjnym na geografii). Utrwalali też czytanie, ponieważ wcześniej otrzymali karteczki z wydrukowanymi nazwami miast. Musieli je odczytać. Uczynili to z niewielką pomocą nauczyciela. Bawiliśmy się super, niejako przy okazji zapamiętując i utrwalając wiedzę. Nie brakowało konturowej dużej mapy Polski oraz małych mapek konturowych. Wspólne kolorowanie mapy konturowej to też fajna zabawa integrująca zespół klasowy. W taki oto sposób odbyliśmy wirtualną podróż od źródeł Wisły aż do Gdańska. Kolejny etap realizacji projektu, którego podtytuł to „Nauka w plecaku” już zrealizowany.

 

   

W poprzednim artykule opublikowanym jakiś czas temu, wspominaliśmy o naszym udziale w akcji Przepiszmy to zorganizowanej przez Academy International Wawer, Bibliotekę Publiczną w Dzielnicy Wawer oraz Warszawski Dom Kaligrafii. Dzięki skorzystaniu z zaproszenia, poprzez przepisywanie Małego Księcia, mogliśmy celebrować w szkole różne nietypowe święta, takie jak na przykład Dzień Pisma Ręcznego, Dzień Języka Ojczystego, Międzynarodowy Dzień Pomocy Potrzebującym, Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją, Dzień Praw Człowieka, Międzynarodowy Dzień Pisarzy, Dzień Teatru, Dzień Poezji, 80 –lecie wydania Małego Księcia (po raz pierwszy został wydany w 1943 roku) i wiele innych.

Przepisywany egzemplarz został uzupełniony bogatymi ilustracjami, autorami byli nasi nauczyciele (wypisani szczegółowo w poprzednim artykule, którym bardzo dziękujemy za proces przepisywania oraz ilustrowania), ich dzieci, inni pracownicy szkoły (p. Aneta Wasilewska), nasi uczniowie oraz ich rodzice. Pani J. Sikora – miłośniczka książek, motywowała swoją postawą do systematycznego przepisywania, pytając się ciągle U kogo teraz jest Mały Książę. Przepisywanie i ilustrowanie Małego Księcia wymagało od nas dobrej organizacji pracy, zdyscyplinowania i poczucia, że możemy nawzajem na siebie liczyć. Mobilizowaliśmy się wzajemnie do owocnej współpracy.

Mama jednego z uczniów z Oddziału Autystycznego zaskoczyła nas swoim talentem. Patrząc na namalowane przez nią postacie, możemy nawet odczytać uczucia i emocje z ich twarzy. Dlatego przeglądając ilustracje, zatrzymaliśmy wzrok na nich na dłużej. Dziękujemy za tę cenną lekcję, gdyż właśnie emocje są najważniejsze i odpowiadają za jakość naszego życia we wszystkich jego aspektach. W galerii prezentujemy niektóre ilustracje. Obecnie nasz rękopis znajduje się w Academy International Wawer, gdzie została zorganizowana wystawa ze wszystkich nadesłanych prac. Na padlecie organizatora można podziwiać rękopisy oraz ilustracje innych uczestników.

                     Pozdrawiamy serdecznie,

               Miłośniczki Małego Księcia: P. B. Musiał, P. J. Sikora, P. A. Kaczmarek, P. E. Pierzchała,

               P. A Szafran (autorka okładki ), P. A. Wasilewska, P. R. Rusinowska, P. M. Szczechla

 

    

„ Jesteście piękne, lecz próżne - powiedział im jeszcze. - Nie można dla was poświęcić życia. Oczywiście moja róża wydawałaby się zwykłemu przechodniowi podobna do was. Lecz dla mnie ona jedna ma większe znaczenie niż wy wszystkie razem, ponieważ ją właśnie podlewałem. Ponieważ ją przykrywałem kloszem. Ponieważ ją właśnie osłaniałem. Ponieważ właśnie dla jej bezpieczeństwa zabijałem gąsienice (z wyjątkiem dwóch czy trzech, z których chciałem mieć motyle). Ponieważ słuchałem jej skarg, jej wychwalań się, a czasem jej milczenia. Ponieważ... jest moją różą”.

Nawiązując do poprzedniego artykułu, przyszedł czas na podzielenie się refleksjami. Mały Książę, wydany po raz pierwszy w 1943 roku, nie bez powodu obchodzi teraz swoje 80 – te urodziny. Długie życie zawdzięcza swojej uniwersalnej treści - to klasyka światowej literatury, bardzo chętnie tłumaczona na języki obce. Antoine de Saint Exupéry ożywił stworzoną przez siebie postać w taki sposób, że wychodzi ona z książki bezpośrednio po jej otwarciu i zaprasza nas do rozmowy, nawet ze samym sobą. Sam dzięki tej postaci stał się nieśmiertelny. Epoki zmieniają się wraz z przemijającą modą, a uczucia i emocje mimo upływu wieków i tysiącleci pozostają wciąż takie same. Zobaczcie w galerii, czym dla niektórych z nas był udział w przepisywaniu Małego Księcia. Tworząc rękopis dotykaliśmy sercem treści, widzieliśmy to, co niewidzialne, słyszeliśmy słowa Małego Księcia jakby sam przed nami stał i do nas mówił. Uczyliśmy się słuchać uważnie. Proces przepisywania, a dla niektórych ilustrowania, stał się wciągający. Każdemu z nas było trudno rozstać się z lekturą, aby przekazać ją następnej osobie. W refleksjach byliśmy zgodni, że często tracimy z oczu to, co ważne. Nad tym się pochyliliśmy i postanowiliśmy poszukać szczęścia w prostocie i codzienności. Myślimy, że książkę powinien każdy obowiązkowo posiąść w domu i często do niej wracać, szczególnie wtedy, kiedy zwykłe sprawy znowu nas rozproszą. Może być też trafionym prezentem na urodziny. A Wy zamiast oglądać galerię, po prostu jej posłuchajcie…..

 

  

Czekolada. Smak, który zna każdy i zapewne kojarzy mu się z czymś bardzo smacznym i słodkim. I choć dietetycy i dentyści nakłaniają do ograniczenia słodyczy w tak wyjątkowy dzień warto oddać się… chwili zapomnienia i degustować. Klasy 2b, 6 oraz kilku uczniów z klasy 3 i 8A mieli okazje obchodzić w szkole to najsłodsze święto w ciągu roku.

Zapoznaliśmy się z historią czekolady oraz z etapami jej produkcji. Oglądaliśmy filmik o plantacji kakaowca, poznaliśmy składniki, z których składa się prawdziwa czekolada. Robi się ją z miazgi kakaowej, tłuszczu - najlepiej kakaowego, lecz zdarza się też, że z innego roślinnego - oraz substancji słodzącej. Dodatkowo do mlecznej czekolady dodaje się mleko

Do naszej słodkiej lekcji mieliśmy wyjątkowe pomoce: czekolady gorzką, mleczną, deserową, ciasteczka w polewie czekoladowej oraz czekoladę na gorąco rozpuszczona w ciepłym mleku. Niektórzy byli bardzo zdziwieni, iż tzw. biała czekolada, do której nie dodaje się kakao, tak naprawdę… jest czekolada tylko z nazwy. Nie zawiera bowiem podstawowego składnika czekolad czyli ziarna kakaowego.

Aby nie było nam za słodko uzupełnialiśmy tematyczne rebusy, rozwiązywaliśmy zagadki. Nie brakło również kolorowanek związanych tematycznie z Międzynarodowym Dniem Czekolady, który przypada dokładnie 12 kwietnia. I choć w ramach realizacji programu „Dobrze jem - więcej wiem” oraz naszej innowacji pedagogicznej „Świat wokół nas ” zawsze promujemy zdrowy styl życia… to zapewniamy, że oprócz doskonałego smaku spożywanie gorzkiej czekolady wpływa korzystnie na układ nerwowy i mózg. Dzięki polifenolom czekolada polepsza jakość snu, niweluje stres i sprzyja koncentracji. Poza kakao, gorzka czekolada zawiera między innymi: magnez, potas i żelazo. Dzięki czemu poprawia humor, a także koncentrację, pracę mózgu oraz układu krwionośnego. Ponadto, kakao zawiera w sobie wysoką zawartość witamin z grupy B, A i E oraz składniki mineralne wapń, potas, fosfor, cynk, żelazo i magnez.

Toteż z czystym sumieniem obchodziliśmy ten wyjątkowy, słodki dzień.