EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.
W tym roku nasza szkoła po raz trzeci wzięła udział w Europejskim Tygodniu Kodowania CodeWeek. Oznacza to, że również po raz trzeci znaleźliśmy się na mapie Europy, wśród innych zaangażowanych w ten projekt szkół.
Postaraliśmy się więc jak najlepiej pokazać naszą kreatywność oraz talenty uczniów.
W ramach konkursu „Kodowanie bez prądu” uczniowie codzienne wykonywali zadania, które miały na celu. Mistrzynią kodowania okazała się Joanna z klasy VII.

Uczniowie pokazywali swoje umiejętności na wielu płaszczyznach i znów udowodnili, że ich wyobraźnia nie zna granic, a CodeWeek to okazja, by rozwinąć się jeszcze bardziej i zmotywować do dalszego działania, by odkryć jak najwięcej sekretów zabawy, którą jest dla nich programowanie.

Oprócz pokazania swoich umiejętności kodowania, uczniowie uczestniczyli w lekcjach online nt. „Wizerunek i tożsamość w Internecie” oraz „Dobrostan psychiczny - Nadużywanie nowych technologii” zorganizowanych przez Cyber-Profilaktyka NASK.

 

 

 

W nawiązaniu do październikowego Święta Drzewa czyli programu edukacji ekologicznej Klubu Gaja postanowiliśmy lepiej poznać drzewa …na przyszkolnym placu. Uczniowie z klas 3b oraz 7 przygotowali metrowe miarki i starannie mierzyli obwody pni drzew, zapisując pomiary w przygotowanej tabeli. Okazało się, iż największy obwód drzewa to 246 cm, a najmniejszy zaledwie 37cm. Próbowaliśmy obliczyć na tej podstawie wiek drzew. Najstarsze drzewo na przyszkolnym placu liczy ponad 80 lat. Program edukacji ekologicznej Klubu Gaja, którego elementy staramy się realizować w ramach Innowacji pedagogicznej ”Świat wokół nas”, to program długofalowy, którego celem jest edukacja dla rozwoju zrównoważonego i podnoszenie świadomości ekologicznej. Daje szerokie pole do działania. To nasze pierwsze zajęcia z programem Klubu Gaja, jednak na pewno nie ostatnie. Nasi uczniowie zapoznali się z elementami budowy drzewa oraz przypomnieli sobie i omówili jak zmieniają się drzewa w różnych porach roku. Przy okazji mierzenia obwodów drzew uczniowie starali się rozpoznawać ich gatunki. Poznali również nowe słowo dendrologia czyli nauka o drzewach. Podsumowaniem zajęć były prace plastyczne pokazujące drzewa w jesiennej szacie.

 

 

  

Projekt „Zdrowo jem- więcej wiem” prowadzony jest przez Fundacje Banku Ochrony Środowiska, pod patronatem pani prezydentowej Agaty Kornhauser-Dudy. W naszej szkole będziemy realizować go już po raz drugi. Toteż startujemy z projektem w roku szkolnym 2023/2024. Celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu, jak i wiedzy o produktach dla zdrowia szkodliwych. Równie ważne jest uświadomienie naszym uczniom związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Przekonujemy, iż warto zadbać o zdrowe odżywianie.

Projekt, podobnie jak w ubiegłym roku szkolnym będzie realizowany w ramach Innowacji Pedagogicznej „Świat wokół nas”. Pierwsze zajęcia już za nami. Bawiliśmy się świetnie próbując inscenizacji wiersza J. Brzechwy „Na straganie”. Przy okazji powtórzyliśmy i utrwaliliśmy naszą wiedzę o warzywach, których jesienią nie tylko na straganach jest bardzo duży wybór. Były krzyżówki, wykreślanki, puzzle zgodne z tematyką projektu. Oczywiście nie zabrakło kolorowej wystawki świeżych warzyw. Degustacja była podsumowaniem zajęć. To były pyszne i bardzo zdrowe zajęcia.

 

  

W 1a zawsze coś się dzieje. Nie zawsze jest czas żeby utrwalić to na zdjęciach, ale najważniejsze wydarzenia mamy sfotografowane.

Październik zaczęliśmy od przyjęcia nowego przyjaciela: Misia Literę. Jest bardzo pomocny, pozwala nam się wyciszyć i zrelaksować. Codziennie wychodziliśmy zbierać kasztany dla Marcelka. Obchodziliśmy również w klasowym gronie Dzień Edukacji Narodowej pełen życzeń, upominków, zabawy i słodkich przekąsek.

Zrealizowaliśmy zadanie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Gramy zmysłami. Przeszliśmy w terenie sensoryczny tor przeszkód: zbieraliśmy kasztany, szuraliśmy butami w największych skupiskach liści a potem rzucaliśmy się tymi liśćmi, dotykaliśmy różnych drzew, aby sprawdzić czym się różnią ich kory. Oczywiście wszystko zakończyliśmy dziką zabawą w parku.

Poza różnymi wydarzeniami specjalnymi regularnie uczyliśmy się nowych liter oraz wszystko i wszędzie liczyliśmy. Robiliśmy dekorację do klasy i ćwiczyliśmy różne umiejętności, które w większości są dla nas nowe.

Początek miesiąca upłynął nam również na przygotowaniach do PASOWANIA NA UCZNIA. Zaprosiliśmy gości i codziennie mieliśmy próby.

Uroczystość udała się znakomicie. Najpierw powiedzieliśmy wiersz Małgorzaty Szałkowskiej Biegnę do szkoły!, złożyliśmy ślubowanie, a następnie Pani Dyrektor pasowała nas na uczniów Szkoły. Braw i gratulacji nie było końca. Impreza zakończyła się słodkim poczęstunkiem.

              Tuż po pasowaniu nie spoczęliśmy na laurach. Już na drugi dzień obchodziliśmy Światowy Dzień Owoców i Warzyw. Postanowiliśmy skupić się na ziemniaku, bo to warzywo, które smakuje każdemu z nas. Po wysłuchaniu Krótkiej bajki o ziemniaku zrobiliśmy postacie z tej bajki wykorzystując do tego celu… ziemniaki. Zrealizowaliśmy tym samym pierwsze zadanie Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Wspólnie mocniejsi – uczymy się przez integrację polegające na stworzeniu dowolnych postaci ze świata bajek i baśni. Nasze prace zostały opublikowane na stronie organizatora projektu i zebrały sporo Lubię to!

              Kolejnym wyzwaniem było zadanie w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Kreatywne prace plastyczne. Wykonaliśmy obrazy przedstawiające „Jesienny bukiet” na podkładzie z gazy.

              Obchodziliśmy również Dzień Kundelka, rozmawialiśmy o tym, jak dbać o pupila, co pieski lubią najbardziej i oglądaliśmy, jak wygląda wizyta u weterynarza. Na koniec wykonaliśmy portrety kundelków.

              Teraz czekamy na końcówkę miesiąca, która będzie pełna wrażeń i dobrej zabawy.

 

Realizacja drugiej części projektu to „Mapa bez tajemnic i modele form terenu”. Klasa 7 rozpoczęła w tym roku szkolnym przygodę z projektem „Wirtualne podróże” wykonując modele form terenu oraz utrwalając barwy hipsometryczne. Już wcześniej uczniowie poznali legendę mapy. Jednak, aby utrwalić oznaczenie kolorów na mapie i ich związek z ukształtowaniem powierzchni wykonaliśmy modele wzniesień z plasteliny. Nie było to łatwe zadanie nie mniej jednak części uczniów, która aktywnie uczestniczyła w projekcie, udało się wykonanie modeli wzniesień wraz z wyznaczeniem poziomic i odpowiednich barw w odniesieniu do wysokości. Dzięki tym aktywnym zajęciom teraz już uczniowie klasy 7 potrafią odczytać z mapy: niziny, wyżyny, góry i bez problemu przypisują barwy hipsometryczne do danej wysokości powierzchni ziemi.

 

  

To już druga edycja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy zmysłami,” w której bierzemy udział.

Uczniowie klas autystycznych wykonali pierwsze- październikowe zadanie „Sensoryczny tor przeszkód”. Materiały w postaci szyszek, liści i kasztanów zebraliśmy podczas spacerów, połączonych z obserwacją zmian zachodzących w przyrodzie.

Tor przeszkód budowaliśmy wspólnie- tworząc jesienne drzewo. Wykorzystaliśmy różne faktury min. falistą tekturę, folię bąbelkową, owocowe chrupki w kształcie kulek, ścinki z bindownicy.

Podczas pokonywania toru przeszkód uczniowie przechodzili przez tunel, układali piankowe puzzle, pomagali w tworzeniu drzewa i skakali po bąbelkowych chmurkach. Było dużo wrażeń dotykowych, przekraczanie linii środka ciała, praca nad równowagą, a na koniec czynności porządkowe i zdobywanie nowych umiejętności z zakresu samoobsługi.

Klasa 1b obchodziła Dzień bez skarpetek w ramach realizacji zadań ogólnopolskiego projektu Kreatywne Dni Nietypowe. Z tej okazji poznawaliśmy na nowo możliwości naszych stóp. Ostatecznie stworzyliśmy obraz Jesienne drzewo malowany tylko stopami. Po tym zadaniu musieliśmy poświęcić sporo czasu na doprowadzenie  ich do porządku.

18.10.2023r. w klasie 1b odbyło się uroczyste pasowanie na ucznia. Na początku uroczystości zobaczyliśmy prezentację, która zawierała odpowiedź na pytanie: Czy uczniowie klasy 1b mogą zostać pełnoprawnymi uczniami? Wszyscy uczestnicy twierdząco odpowiedzi na to pytanie, a tym samym mogliśmy przystąpić do ślubowania. Po nim nastąpiło pasowanie oraz wspólne świętowanie. W tym ważnym dniu towarzyszyli nam Rodzice, którzy zasponsorowali wspaniałe upominki.