W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klas VI - VIII uczestniczyli w realizacji innowacji pedagogicznej „Życie codzienne z matematyką” . Niniejsza innowacja miała na celu wskazanie matematyki w świecie nas otaczającym oraz pokazanie jej wykorzystania w różnych aspektach naszego życia. 

W I semestrze roku szkolnego 2022/23 uczniowie zrealizowali cztery bloki tematyczne – Statystyka, Mierzenie, Architektura, Czas. W ramach bloku tematycznego: Statystyka uczniowie klasy VIII mieli za zadanie zebrać dane m.in. nr buta, wzrost, kolor oczu, miesiąc urodzenia, ulubiony kolor, a następnie na lekcjach matematyki przedstawiali te dane na diagramach i wykresach. Na kolejnej lekcji wyliczali średnią arytmetyczną oraz medianę danych liczbowych. Prace, które spełniały wszystkie wyznaczone wymagania, zostały ocenione.

Następny blok tematyczny: Mierzenie realizowała klasa VI. Uczniowie dokonywali pomiarów z użyciem różnych jednostek miar. Kształtowali umiejętność szacowania i oceniania „na oko” długości przedmiotów i odległości. Poznali dawne jednostki długości, m.in. piędź, łokieć, sążeń, stopa, jard itp . Używając dawnych jednostek mierzyli m.in. długość i szerokość ławki, wzrost kolegi, wysokość krzesła, długość sali, szerokość tablicy. Podsumowując blok tematyczny w większości uczniowie zdobyli odznakę „Starszego Geodety”.

Kolejny blok tematyczny – Architektura. Realizując dział z geometrii uczniowie poznali postać Eschera – holenderskiego grafika. Z wyciętych figur geometrycznych układali różnego rodzaju mozaiki. W tym celu udali się na wirtualną wycieczkę do Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego, aby zobaczyć zastosowanie figur oraz w jaki sposób można układać z nich posadzki, z jakich wielokątów. Uczniowie również przypomnieli sobie o symetrii oglądając budowle symetryczne świata. Za pomocą aplikacji na komputerze i monitorze interaktywnym tworzyli własne symetryczne fraktale. Bawiąc się w architektów stworzyli budowle symetryczne z graniastosłupów. Podsumowując blok tematyczny uczniowie zdobyli odznakę „Architekta”.

Ostatni blok w I semestrze - Czas realizowała klasa VII. Budowali różnego rodzaju zegary, przygotowali kartkę z kalendarza oraz dokonywali obliczeń upływu czasu. Chętni uczniowie, tj. Marcin i Beata przygotowali informacje na temat czasu np. dlaczego doba trwa 24 godz., dlaczego minuta ma 60 sekund, a nie sto, dlaczego minutę dzielimy na 60 sekund a sekundę na setne? Te wszystkie informacje i inne ciekawostki uczniowie zebrali z internetu. Marcin i Beata otrzymali odznakę: „Władca czasu”, pozostali biorący udział w zajęciach– „Zegarmistrza”.

W II semestrze uczniowie zrealizowali bloki tematyczne – Podróże, Gotowanie, Zakupy, Opłaty.

Kolejne zadanie z innowacji to Podróże realizowała go klasa VI, było to projekt związany z planowaniem trzydniowej wycieczki szkolnej. Uczniowie decydowali, gdzie chcieliby pojechać, omówiliśmy sposoby uzyskania informacji turystycznych. Uczniowie wykorzystali https://mapa-turystyczna.pl/ , InfoKraków - Punkty Informacji Turystycznej (infokrakow.pl), a następnie wyszukiwali w Internecie wiadomości potrzebne do obliczenia jej kosztów. Oprócz miejsca noclegowego i kosztów przejazdu należało również uwzględnić minimum pięć płatnych atrakcji, które odwiedzą. Podsumowując blok tematyczny uczniowie zdobyli odznakę „Podróżnika”.

Realizując następny dział: Gotowanie – zabawa z ułamkami. Podczas wypieku pizzy uczniowie mieli za zadanie po przeliczać jednostki potrzebnych składników oraz podzielić pizzę na odpowiednie części ułamkowe. Innym razem tworzyli kanapkowe figury geometryczne. Podsumowując blok tematyczny uczniowie zdobyli odznakę „Szefa kuchni”

W ramach działu Zakupy uczniowie na pierwszej lekcji otrzymali zadanie, aby w trakcie wyjścia do sklepu zaplanować zakupy na kwotę najbardziej zbliżoną do 30 zł, ale jej nieprzekraczającą. Mieli również zaplanować zakup produktów tylko z wcześniej ustalonych kategorii (np. nabiał, warzywa itd.). Podczas dwóch kolejnych jednostek lekcyjnych uczniowie planowali, tym razem z wykorzystaniem telefonów i dostępu do Internetu, przyjęcie urodzinowe. Prace, które spełniały wszystkie wyznaczone wymagania, zostały ocenione. Uczniowie pracowali w parach. Wdrażając nowe technologie wykorzystana została aplikacja mobilna „Zdrowe zakupy” -„prześwietlamy” swoje ulubione smakołyki
i sprawdzamy je pod kątem zdrowych składników i poszukujemy ich alternatywnych zdrowych odpowiedników. Na koniec uczniowie otrzymali odznakę „

W ramach działu Opłaty – inwestycje w domu – planujemy remont pokoju (koszt pomalowania ścian i położenia podłogi parkietu). Analizowaliśmy paragony – podatek Vat oraz promocje.

Podczas realizacji innowacji uczniowie przekonali się, że matematyka jest użyteczna i bardzo pomaga w rozwiązywaniu różnych problemów życia codziennego. Nauczyli się dostrzegać przydatność wiedzy matematycznej w życiu codziennym Udział w zajęciach pobudzał aktywność uczniów, a rozwiązywanie wyznaczonych zadań sprawiało im dużą przyjemność.

 

 

Rok szkolny 2022/2023 dobiega końca a my ostatni raz przed wakacjami odwiedziliśmy ogród społeczny, w którym pielęgnujemy i uprawiamy rośliny i kwiaty. Uczniowie klasy trzeciej i ósmej sadzili młode sadzonki cynii i aksamitek wokół bujnie kwitnących kwiatów chabra polnego. Zasadziliśmy też jeden okaz łubinu. Koniecznie trzeba było podlać zasadzone rośliny. Nadmiar kwiatów chabra został usunięty z korzeniami. Uczniowie przycięli nożycami łodygi aby zanieść część kwiatów do szkoły. Z rozkwitniętych chabrów niebieskie płatki wykorzystaliśmy w szkole jako dodatek do zaparzonej herbaty. Natura jest łaskawa i daje nam wiele darów, które możemy wykorzystać jako składnik spożywczy. Teraz czekamy na efekty naszych prac ogrodniczych i po wakacjach zobaczymy jak rozwija się nasz mały plon w skrzyni. Kto miałby ochotę podczas wakacji pospacerować w okolicy Muzeum Śląskiego serdecznie zapraszamy do obejrzenia całej przestrzeni ogrodu społecznego – ogrodnicy i ogrodniczki ??

 

Podsumowanie realizacji projektu w roku szkolnym 2022/2023. Można śmiało powiedzieć, iż dzięki udziałowi w projekcie „Wirtualne podróże” uczniowie będą mogli w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę, która zapewne przyda się na wakacyjnym szlaku. Nauczyli się bowiem naprawę sporo. Wszystkie zadania proponowane przez Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Wirtualne podróże” były określone tylko ramowo. My mogliśmy wybierać sami, który region naszego globu chcemy odwiedzić i w jaki sposób to uczynić. Realizacja była pełna ciekawych i wyjątkowych zadań, które przybliżyły uczniom piękno przyrody, historię danego regionu świata. Uczniowie zapoznawali się z elementami wiedzy z biologii, geografii. Wieloma ciekawostkami. Zdobywali praktyczne umiejętności w zakresie samodzielnego poszukiwania wiedzy na określony temat oraz umiejętności pracy grupowej. Szukania alternatywnych rozwiązań. Praca nad realizacją poszczególnych zadań stanowiła skuteczną metodę rozbudzania w młodym człowieku ciekawości poznawczej. Realizacją byli objęci uczniowie klas 5-8 na lekcjach geografii oraz uczniowie klasy 2b podczas edukacji wczesnoszkolnej.

 

  

Na długo oczekiwany spacer na lody klasa 2b wybrała się w piątek 15 czerwca. Pogoda nam sprzyjała. Nieoczekiwanie na rogu ulicy Teatralnej napotkaliśmy patrol Straży Miejskiej. Chłopców Artura i Remika bardzo zainteresował fakt zakładania blokady na koła nieprawidłowo zaparkowanego samochodu. Widząc to funkcjonariusz SM obrazowo o tym opowiedział, demonstrując zakładanie i ściąganie blokady. Opowiadał również o swojej pracy, a na prośbę wychowawcy zwrócił szczególną uwagę uczniów na bezpieczeństwo w mieście i na wakacyjnym szlaku. Dzieciaki zadawały pytania, na które funkcjonariusze cierpliwie odpowiadali. Na koniec była wspólna fotka przy radiowozie SM. Po tym nieoczekiwanym spotkaniu udaliśmy się na lody. Wybór smaków i degustacja. Super. Było bardzo smacznie. Chwilkę udało się pobawić na placu zabaw i nasz spacer dobiegł końca. Następny zapewne dopiero w …kolejnym roku szkolnym.

 

 

Lekcja o Grecji już była. Przeczytacie o niej na naszej stronie internetowej. Teraz przyszła kolej na Włochy i sentencje łacińskie. W klasie VI na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych dyskutowaliśmy o języku łacińskim i o tym, jaki wpływ miał on na współczesne języki. Szukaliśmy słów z łaciny w języku angielskim oraz polskim. Później zajęliśmy się nieśmiertelnymi od tysiącleci sentencjami, które zapisywaliśmy na szkolnej tablicy. Przeczytane na głos zrobiły na uczniu ogromne wrażenie. Następnie tłumaczyliśmy sentencje na język polski oraz wspólnie próbowaliśmy je zinterpretować.

Jest to już kolejna lekcja, która została zrealizowana zgodnie z kierunkiem polityki oświatowej na rok szkolny 2022/23: Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy

 

 

 

 

W środę 07.06.2023 roku komisja konkursowa w składzie: M. Szczechla, M. Gondek, E. Folwarczny, Bryan Bończak, Igor Końpa, Oliwia Krzak wyłonili zwycięzców kolejnej już edycji międzyszkolnego konkursu Z A angielskim Dookoła Świata. Oto wyniki:

I miejsce – Paweł Kokot, Magdalena Bogusiewicz

II miejsce – Dawid Szalonek, Jakub Góralski

III miejsce – Wiktoria Joniec

Wyróżnienie – Łukasz Ochociński

Konkurs co roku cieszy się dużym zainteresowaniem i popularnością w całym województwie. Zadania nie należą do najłatwiejszych, gdyż uczniowie poprzez sztukę mają za zadanie przekonać odbiorców do nauki języka angielskiego. Tym bardziej serdecznie gratulujemy zwycięzcom oraz nauczycielom przygotowującym uczniów do konkursu. Dziękujemy za udział, włożony wysiłek i kolejną okazję do odkrywania Waszych talentów.

 

 

Rok 2023 ustanowiono między innymi Rokiem Mikołaja Kopernika oraz Wisławy Szymborskiej. W szkole prowadziliśmy liczne, interesujące rozmowy o tych dwóch postaciach mogąc poznać je ponownie z wielu perspektyw. Kopernikowi wysłaliśmy urodzinową kartkę (na stronie szkoły znajduje się szczegółowy artykuł o tym). Uczniowie klasy V uwielbiali słuchać na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych piosenki Nic dwa razy w wykonaniu zespołu Sanah nawiązującej do twórczości Wisławy Szymborskiej. W rezultacie sami nauczyli się jej śpiewać i znają słowa wiersza na pamięć. Postanowiliśmy dowiedzieć się także jak Szymborską i Kopernika wyobrażają sobie sami uczniowie. W tym celu poprosiliśmy ich o stworzenie portretów wyżej wspomnianych postaci. Zapraszamy do galerii!

 

 

  

Do zorganizowania konkursu dla klas młodszych pt „Mamo, tato nie pal” doskonałym pretekstem był Światowy dzień bez dymu tytoniowego, zwany też Dniem bez Papierosa.  Miał on na celu zwrócenie uwagi na negatywne skutki zdrowotne nie tylko dla samych palaczy, ale również dla osób z ich otoczenia, tzw. biernych palaczy. Wiadomo, iż najbardziej na szkodliwe substancji zawarte w dymie tytoniowym narażone są dzieci. Toteż właśnie uczniowie klas II – III wykonywali rysunki oraz uzupełniali kolorowanki zgodne z tematyką.

Te działania miały promować zdrowy styl życia oraz przekonywać, iż palenie papierosów to podstępny i zgubny nałóg! Prac konkursowych otrzymaliśmy sporo. Trudno było wybrać te najciekawsze. Toteż jury postanowiło, iż bez określania miejsca laureatami konkursu zostaną Remigiusz Juraszczyk, Julia Krzak, Paweł Niścior oraz Kuba Piwczyk. Otrzymali oni dyplomy oraz słodki upominek.