Temat: Polska w czasach Gierka

Czas: 45 min

 Klasa: VIII a

Prowadzący: Justyna Dysy

Cele lekcji: Uczeń:

  • przedstawia realia życia gospodarczego i społecznego PRL-u;
  • porównuje przyczyny i skutki wydarzeń z 1956 r., 1868 r., 1970 r., 1976 r.;
  • doskonali umiejętność czytania i słuchania ze zrozumieniem;
  • doskonali umiejętność odróżniania faktów od opinii;
  • doskonali umiejętność hierarchizowania wydarzeń i procesów historycznych;
  • ćwiczy umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie oraz ich selekcjonowania;
  • nabywa umiejętności potrzebnych do życia w społeczeństwie informacyjnym;
  • doskonali umiejętność pracy w zespole.

Przemówienie Edwarda Gierka z 20 grudnia 1970 r. – narracja

  • Rządy Edwarda Gierka – inwestycje gospodarcze– pokaz slajdów
  • PRL – gospodarka– mapa interaktywna
  • Kultowe przedmioty PRL – quiz przygotowany przez Muzeum Historii Polski w Warszawie – link
  • Film „Kobieta nowoczesna w pracy i w domu”– slajd
  • „Druga Polska” Edwarda Gierka
  • Życie na kredyt
  • Życie codzienne w PRL
  • Propaganda sukcesu
  • Nowelizacja konstytucji

Metody:

  • praca z tekstami kultury;
  • metoda poglądowa;
  • praca indywidualna i praca w grupach;
  • dyskusja;
  • mini wykład.

Środki dydaktyczne:

  • karty pracy;
  • dostęp do Internetu;
  • tablica interaktywna;
  • materiał video, zdjęcia.

Przygotowanie do lekcji:

  • wykonanie pracy domowej zadanej przez nauczyciela na poprzedniej lekcji;
  • utrwalenie wiadomości z poprzedniej lekcji;
  • zapoznanie się z treścią tematu dotyczącego PRL w latach 70–tych i rządów Edwarda Gierka, zgodnie z przyjętym programem nauczania i wybranym podręcznikiem.

Przebieg lekcji:

  • FAZA WST

Nauczyciel wspólnie z uczniami przypominają sobie wiadomości z poprzedniej lekcji na temat rządów Władysława Gomułki i charakteryzują sytuację polityczną, gospodarczą i społeczną Polski w latach ‘50, ‘70 - tych. Przypominają, jakie wydarzenia miały miejsce na Wybrzeżu w grudniu 1970 r. Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą okoliczności przejęcia stanowiska I sekretarza KC PZPR przez Edwarda Gierka. Dyskutuje z uczniami na temat potrzeb społecznych i politycznych wśród obywateli PRL u progu 1971 roku. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (karta pracy nr 1). Zadanie polega na dopasowaniu wymienionych haseł do dwóch obszarów „Propaganda sukcesu” i „Rzeczywistość PRL”. Uczniowie pracują indywidualnie. Po wykonaniu zadania wskazani uczniowie czytają rozwiązanie, pozostali kontrolują. Nauczyciel krótko komentuje, wyjaśnia podane zjawiska. Aby zobrazować pojęcie „Propaganda sukcesu” posiłkuje się zdjęciami plakatów ze strony Najciekawsze plakaty propagandowe PRL - Galeria zdjęć. https://histmag.org/Najciekawsze-plakaty-propagandowe-PRL-Galeria-15486

Nauczyciel podsumowuje ćwiczenie i informuje, że uczniowie obejrzą krótki dokument ze strony Polskiego Radia o konsekwencjach polityki Gierka w latach ’70. Podkreśla, że wybór źródła i dokumentu jest nieprzypadkowy. Strona Polskiego Radia, to cenne, darmowe i certyfikowane źródło wiedzy o ważnych wydarzeniach historycznych XX wieku, a prelegent to ceniony historyk i badacz czasów PRL.

  • FAZA REALIZACYJNA

Uczniowie oglądają materiał video pt. Profesor Jerzy Eisler: Gierek bał się grudnia ’70, co oznaczało życie bez podwyżek https://www.polskieradio.pl/268/5239/artykul/388307,prof-jerzy-eisler-gierek-bal-sie-grudnia-70-co-oznaczalo-zycie-bez-podwyzek

https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2642516,grudzien70-gomulka-oddaje-wladze-ekipie-gierka

W trakcie oglądania dokumentu uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w karcie pracy

(karta pracy nr 2). Po obejrzeniu dokumentu uczniowie przedstawiają zapisane odpowiedzi, wraz z nauczycielem analizują je. Jako podsumowanie nauczyciel prezentuje fragment dokumentu filmowego „Resursa Obywatelska” w Radomiu pt. Czerwiec 1976 

https://resursa.radom.pl/ludzie-miasta-wolnosci-film-o-czerwcu-76/

Nauczyciel wyświetla uczniom na tablicy interaktywnej file:///C:/Users/justy/Downloads/Materialy_edukacyjne_do_wystawy_elementarnej.pdf

stronę Instytutu Pamięci Narodowej, zakładkę Teki edukacyjne i pokazuje zawartość Teki: „Czerwiec’76 - krok ku wolności”. Podkreśla wartość tego źródła informacji. Uczniowie otrzymują wydruk dokumentu file:///C:/Users/justy/Downloads/dokumenty%20(1).pdf

„Kalendarz wydarzeń w Radomiu” (s. 8 – 13), zaznaczają wydarzenia z 25 czerwca, według nich, kluczowe. Uczniowie pracują w parach. W trakcie krótkiej dyskusji uczniowie wymieniają się swoimi opiniami. Nauczyciel wybrane wydarzenia ilustruje zdjęciami ze strony:

www.xxwiek.pl

http://www.xxwiek.pl/tagi/Czerwiec%E2%80%9976

  • FAZA PODSUMOWUJĄCA

Nauczyciel podkreśla znaczenie wydarzeń czerwca 1976 r. na drodze Polski do wolności. Przedstawia cele i działalność opozycji: KOR, ROPCiO, KPN, WZZ. Uświadomienie uczniom, że w toku poznawania, analizowania wydarzeń XX wieku powinni korzystać z cennych, rzetelnych źródeł informacji, które są moderowane przez naukowców i specjalistów, dokonywać selekcji i weryfikacji źródeł internetowych, z których korzystają, ucząc się.

Zadanie domowe:

Pracując metodą projektu, dobierzcie się w grupy i opracujcie wybrane zagadnienie:

Ι. Czerwiec 1956 r.

ΙΙ. Marzec 1968r.

ΙΙΙ. Grudzień 1970 r.

ΙV. Sierpień 1980 r.

Przy opracowywaniu zadania wykorzystajcie zasoby proponowanych stron internetowych lub inne rzetelne, legalne źródła informacji. Dokonajcie selekcji materiału i w dowolny sposób przedstawcie wybrany temat. Czas na wykonanie zadania – 2 tygodnie. Prezentacja zadania nie dłuższa niż 10 minut. Zaprezentowane pracą ukażą nam kolejne kroki na drodze do wolności w powojennej Polsce.

KARTA PRACY NR 1

 

Lp

Zjawisko, wydarzenie

Propaganda sukcesu/ Rzeczywistość

1

Zmiany kadrowe

 

2

Zaniechanie podwyżek

 

3

Umocnienie pozycji PZPR

 

4

Podział administracyjny kraju

 

5

Zadłużenia

 

6

Odbudowa Zamku Królewskiego

 

7

Wzrost importu

 

8

Inwestycje

 

9

Kwalifikacje kadry urzędniczej w obszarze inwestycji gospodarczych

 

10

Wzrost oprocentowania kredytów

 

11

Produkcja Fiata 126p

 

12

Licencje coca – coli i pepsi

 

13

Zobowiązania wobec RWPG

 

14

Dysproporcje między dziedzinami gospodarki

 

15

Funkcjonowanie PGR- ów

 

16

Ożywiona współpraca zagraniczna z Zachodem

 

17

Zmiany w konstytucji

 

18

Talony na cukier

 

19

Otwarcie Huty Katowice, Portu Północny w Gdańsku

 

20

Podwyżka cen żywności

 

21

Puste sklepy

 

22

Bum mieszkaniowy

 

23

Odbiór TV w kolorze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KARTA PRACY NR 2

 

Pytania do filmu:

 

  1. Jaki był cel polityczny „ekipy” Edwarda Gierka? …………………………………………………………………......................................................……………………..
  2. Jaki był sposób na realizację celu polityki Gierka? …………………………………………………......................................................……………………………………..
  3. Dlaczego obecnie wiele osób w wieku emerytalnym dobrze wspomina czasy władzy Edwarda Gierka?

…………………………………........................……….............................………………………………………………

  1. Kto był premierem w czerwcu 1976 roku? …………………………………………….....................................................……………………………………………
  2. Co to były konsultacje społeczne i w jaki sposób się odbywały? …………….....................................................……………………………………………………………………………
  3. W jakich miastach doszło do strajków w czerwcu 1976 roku? …………………….....................................................……………………………………………………………………
  4. Jak zachowywała się władza po wybuchu strajków? ………….....................................................………………………………………………………………………………
  5. Czym były grupy dezintegracyjne i co zrobiły? ……………………………………………………………….....................................................…………………………
  6. Jakie wnioski wyciągnęła władza z wydarzeń w grudniu 1970 r.? ……………………………………….....................................................…………………………………………………
  7. Czym były „ścieżki zdrowia” ?

…........................................................……………………………………………………………………………………

  1. Jak władza nazywała uczestników strajku w Radomiu? ………………….....................................................………………………………………………………………………