Do realizacji przedsięwzięcia pod hasłem „Z językiem polskim za pan brat” zachęcił nas  Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.  Został on ustanowiony w 1999 r. przez ONZ. Dbałość o język ojczysty to przede wszystkim umiejętności posługiwania się językiem polskim tak w mowie, jak i w piśmie. Chcemy, aby nasi uczniowie bawiąc się, niejako przy okazji utrwalali poprawne wysławianie się oraz bogacili swój zasób słów.

Jednak czy tylko w jednym dniu w roku mamy dbać o naszą mowę? Odpowiedź brzmi: nie! Toteż nasze działanie przeprowadziliśmy podczas kilku dni.  Udało nam się to na przełomie lutego i marca.

Na szkolonym korytarzu umieściliśmy tematyczną dekorację, na wielu planszach umieszczone były informacje i hasła pokazujące, iż nasz język narodowy jest niezwykle bogaty. Inne nasze działania były prowadzone wielotorowo. Zagadki i kalambury językowe w klasach młodszych wzbudziły sporo emocji. Było wesoło, gwarnie. Jak się okazało sporo osób ma zdolności do rysowania i pantomimy, bowiem czy pokazywano czy rysowano rozwiązania, to odgadnięto praktycznie wszystkie hasła. Klasy młodsze prezentowały swoje ulubione książeczki z bajkami i wierszami.

Quizy i zagadki w klasach 5-8 polegały na tym, aby rozwikłać językowe zawiłości. Były one nie lada wyzwaniem. Wspólnymi siłami „walczyliśmy” z ortografią, składnią i gramatyką. Zabawa i nauka podczas pracy w grupie oraz indywidualnej wystawiała na próbę cierpliwość uczniów, szczególnie tych, którzy pracowali w szybkim tempie i nie mogli doczekać się na podsumowanie pracy.

      Uczniowie klasy IA i VA również realizowali tematy powiązane z Tygodniem Języka Ojczystego. W ramach swoich zajęć uczyli się czytać z programem „Słucham i uczę się mówić”, wykonywali polecania z użyciem zaimków osobowych, wskazywali siebie i inne osoby, na tekturkach pisali po śladzie i odwzorowali swoje imię, a także wyszukiwali samogłoski ukryte w klasie.

Uczniowie kreatywnie podeszli do realizacji zadania „Ilustracja do tytułu polskiego utworu”. To zadanie realizowali uczniowie wszystkich klas.

Na podstawie samego jedynie tytułu, bez potrzeby wykazania się znajomością utworu uczniowie wykonywali prace plastyczne. Zadaniem uczniów, którzy nie rysowali było odgadnięcie, dopasowanie do ilustracji tytułu.

Wiktoria z V Aut i Oliwia z klasy V zet wykonały „ Lalkę”, uczniowie z klasy 1 Aut „Kapelusz za 100 tysięcy”. Wśród prac podziwiać możemy także „Ogniem i mieczem”, „Lokomotywa” (w wykonaniu Martina VIIIA ), „Pajączek na rowerze”( praca Dawida VIII A) „Król Maciuś Pierwszy” (Igor kl. V zet)

     Podsumowaniem kilkudniowych działań był Konkurs polonistyczno-plastyczny „Pan Literka”. Efekty prac konkursowych naszych uczniów wyeksponowane są na szkolnym korytarzu. Rozdanie nagród i dyplomów już niebawem.

 

Dziękujemy wszystkim, którzy z takim zaangażowaniem wzięli udział w naszym przedsięwzięciu.

 

tydzienjezyka001
tydzienjezyka002
tydzienjezyka003
tydzienjezyka004
tydzienjezyka005
tydzienjezyka006
tydzienjezyka007
tydzienjezyka008
tydzienjezyka009
tydzienjezyka010
tydzienjezyka011
Previous Next Play Pause