W dniu 22.05.2024 r reprezentacja naszej szkoły wzięła udział w mistrzostwach Śląska i Zagłębia w siatkówce plażowej. Zawody były rozgrywane w kompleksie sportowym „Centrum Sportów Letnich i Wodnych w Parku Zielona w Dąbrowie Górniczej”. Rozgrywki były prowadzone w systemie „każdy z każdym” do dwóch wygranych setów bez ograniczeń wiekowych w dwóch kategoriach, dziewcząt i chłopców. Na zawodach oprócz naszej szkoły wystąpiły również drużyny z Dąbrowy Górniczej, Sosnowca, Będzina i Zabrza. Po bardzo emocjonujących i zaciętych meczach reprezentanci naszej szkoły wygrali wszystkie swoje mecze i zajęli pierwsze miejsce zdobywając tytuł Mistrzów Śląska i Zagłębia w Siatkówce Plażowej 2024. Dodatkowo dzięki wspaniałej postawie naszych uczniów Marcina z klasy VIII oraz Sebastiana i Andrzeja z klasy VII w klasyfikacji ogólnej szkół zajęliśmy wysokie trzecie miejsce. Podczas zawodów organizator zorganizował dla wszystkich słodki poczęstunek a także zadbał o odpowiednie nawodnienie. Po zakończeniu zawodów uczniowie z rąk Pani Dyrektor SOSW w Dąbrowie Górniczej otrzymali pamiątkowy puchar oraz dyplomy uznania.

Naszym reprezentantom gratulujemy osiągnięcia tak dobrego wyniku oraz dziękujemy im za godne reprezentowanie naszej szkoły.

Ze sportowym pozdrowieniem, nauczyciele wychowania fizycznego.

 

20 maja przypadał Światowy Dzień Pszczoły. Z tej okazji na świetlicy i w bibliotece szkolnej przeprowadzone zostały działania, których celem było budzenie świadomości u dzieci o pożyteczności pszczół. Podążając za myślą Alberta Einsteina, że “jeśli z Ziemi zniknie pszczoła, człowiekowi pozostaną tylko cztery lata życia; nie ma więcej pszczół, nie ma więcej zapylania, nie ma więcej roślin, nie ma więcej zwierząt, nie ma więcej ludzi…” dlatego ważne jest, aby rolę i znaczenie tych owadów poznawać już od najmłodszych lat. Podczas zajęć uczniowie  utrwalili wiedzę dotyczącą ważnej roli życia pszczół dla ludzi, etapów narodzin pszczoły, pracy pszczelarza i narzędzi potrzebnych do jego pracy.  Zabawy ruchowe, muzyczne, zagadki, rebusy, działania matematyczne podkreśliły atrakcyjność zajęć. Pod czujną opieką pani Ani i pani Magdy dzieci wykonały piękne prace plastyczne.

Nie zabrakło też czytania bajek o pszczołach oraz wierszy. Podczas zajęć wykorzystano tablicę interaktywną (TIK). 

Organizatorki:

Magdalena Palka i Anna Skuza

Niech Dzień Niezapominajki będzie inspiracją do twórczych aktywności ? 

15 maja obchodzimy wyjątkowe święto – Dzień Niezapominajki! Ten magiczny dzień, zapoczątkowany przez redaktora radiowej Jedynki, Andrzeja Zalewskiego, ma głębsze znaczenie niż mogłoby się wydawać.

Chociaż związany głównie z pięknem natury, Dzień Niezapominajki przypomina nam również, jak ważne jest pamiętanie o istotnych chwilach naszego życia. To idealny moment, aby zatrzymać się na moment, docenić piękno otaczającego nas świata i uwiecznić te wspomnienia poprzez sztukę. ✨ 

Wychowankowie naszej Świetlicy nauczyli się wiersza Niezapominajki oraz wykonali piękne prace plastyczne. 

 Realizacji projektu Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Nauka w plecaku-wirtualne podróże”  tym razem zaangażowała się klasa 7. 

Wielkimi krokami zbliżają się wakacje, toteż postanowiliśmy podróżować wzdłuż linii brzegowej Bałtyku. Przygotowaliśmy na dużym brystolu  kontury linii brzegowej Bałtyku od Mierzei Wiślanej aż po wyspy Wolin i Uznam. Przygotowaliśmy napisy z nazwami bałtyckich portów. Nie brakło  typowych dla nadbałtyckiej, północnej Polski ilustracji latarni morskich, różnego rodzaju statków oraz stoczni. Całość uzupełniły nadbrzeżne elementy marinistyczne Najważniejsze, że udało nam się je bardzo starannie powycinać, umieścić na naszej mapie. Teraz już wszyscy uczniowie klas 7 rozpoznają kontury linii brzegowej.  Potrafią wskazać porty oraz określić ich położenie. Przy okazji realizacji tej części projektu powtórzyliśmy zasady bezpieczeństwa podczas pobytu nad morzem.

 Było sporo zabawy, która oprócz nauki uczy współdziałania w zespole, i pomaga w realizacji zadań  w grupach.  Materiały edukacyjne,  które uczniowie wykonywali samodzielnie pomogły im zapamiętać i utrwalić zdobyte informacje.

 

Dnia 13.05 pogoda nam dopisała!

W związku z tym Pani Ania i Pani Magda w ramach zajęć biblioteczno- świetlicowych zorganizowały wyjście, którego motywem przewodnim były symbole Katowic. Klasa 6 podążała szlakiem głównych symboli Katowic integrujac się ze sobą.  Dzieci zobaczyły Spodek, gmach NOSPR-u oraz odwiedziły główną siedzibę Uniwersytetu Śląskiego. Na szlaku nie zabrakło także ciekawostek architektonicznych. Te zajęcia były wstępem do omówienia najważniejszych legend i opowieści śląskich.

Na dzisiejszych zajęciach świetlicowych nasi uczniowie dowiedzieli się na czym polega i jak powstaje zjawisko tęczy.  

Wstępem do zajęć było wspólne słuchanie, a następnie omówienie wiersza "Deszczyk".

Dzieci rozwiązały zagadkę o tęczy, omówiły wraz z nauczycielem ułożenie kolorów na łuku tęczy.  Podsumowaniem zajęć była praca plastyczna z wykorzystaniem bibuły.  Wszyscy byli aktywni i zaangażowani podczas wykonywania zadań. 

Brawo świetliczaki! 

 Międzynarodowy Projekt Edukacyjny zaprowadził nas  na antypody, do Australii. Projekt „Nauka w plecaku” realizowany jest w naszej szkole już drugi rok i ma za zadanie budzić  ciekawość poznawczą uczniów. Rozwija również ich wyobraźnię, pobudza do twórczego myślenia. Nie bez znaczenia jest to, iż kształtuje postawę otwartości i prowadzi przez meandry geografii, przyrody, specyfiki życia mieszkańców różnych części świata.

Zespół uczniowski klasy 8 bardzo aktywnie uczestniczył w realizacji projektu. Teraz już - bez trudu -  uczniowie są w stanie wskazać na mapie i globusie Australię oraz wymienić cechy charakterystyczne tego kontynentu. Omówiono pustynny obszar z Australii, klimaty kontynentu i wielkie miasta. Najciekawsze były jednak endemiczne zwierzęta: kangury, emu, koale, dziobaki, psy dingo, kiwi. Nie pominięto historii dawnych plemion zamieszkujących terytorium Australii. Na ogromnej konturowej mapie zmieściliśmy flagę utrwalając tym samym to, iż Australia to kontynent a zarazem państwo. Wszyscy obecni uczniowie angażowali się w pracę. Cieszymy się, że kolejny etap projektu już za nami.

 

 

Kwiecień rozpoczął się wieloma atrakcjami. Przede wszystkim piękna pogoda sprawiła, że spędzaliśmy dużo czasu na boisku szkolnym, spacerach a nawet na pobliskim placu zabaw.

Byliśmy w Kinie Kosmos na warsztatach sensorycznych i projekcji filmu Katak. Podwodna przygoda.  Film  był o małej białusze arktycznej, innej, bo szarej, ale bardzo dzielnej. Film zainspirował nas do wykonania prac na szkolny konkurs Zaczarowany świat wody. Nasze prace dotyczyły tego, co dzieje się pod powierzchnią oceanu. A właśnie okazało się, że Maks Sz. zajął w tym konkursie II miejsce. Gratulujemy kolego!

Warsztaty w Kinie Kosmos też były inspirujące, szczególnie w sztuce robienia bałaganu. Robiliśmy na nich morskie gniotki z ogromną ilością brokatu i takie z mąką. Nie udało się tego mącznego Armagedonu uwiecznić na zdjęciach, bo wszędzie była mąka. Działo się!

W kolejnym tygodniu odwiedziliśmy Centrum Handlowe Silesia i tam uczestniczyliśmy w warsztatach ekologicznych i wystawie przyrodniczej. Dotykaliśmy, widzieliśmy i słyszeliśmy zwierzęta leśne oraz rośliny występujące w polskich lasach. Dostaliśmy czapki podróżnika i dzięki nim staliśmy się prawdziwymi odkrywcami przyrody. Po zastanowieniu, to brakowało tylko zapachu lasu i moglibyśmy tę wyprawę zaliczyć do leśnej wędrówki.

Realizując różne zadania specjalne cały czas uczyliśmy się oczywiście. Poznawaliśmy nowe rzeczy, ale też konsekwentnie powtarzaliśmy wszystko to, czego się już nauczyliśmy.

Napisaliśmy i samodzielnie wykonaliśmy kartkę dla chorego kolegi. To była duża kartka  z pozdrowieniami, bo tak dużo zdrowia życzymy Szymonowi. Mamy nadzieję, że chociaż trochę poprawiliśmy mu humor w tym trudnym dla niego czasie. Trzymamy kciuki za Szymona i jego powrót do zdrowia.

Wzięliśmy również udział w akcji organizowanej przez uczniów Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 154 w Warszawie Podróże po kulturze. Nasza rola polegała na tym, że wysłaliśmy do organizatorów akcji widokówkę z panoramą Katowic, oczywiście dołączyliśmy do widokówki moc katowickich pozdrowień. Ważne jest również to, że musieliśmy odwiedzić pocztę i samodzielnie kupić znaczek. Naturalnie i z tego zadania wywiązaliśmy się doskonale.

Zrealizowaliśmy zadania w ramach programów edukacyjnych: Kreatywne prace plastyczne i Gramy Zmysłami. Nie zapomnieliśmy również o ważnych dniach, szczególnie tych dotyczących naszej planety. W Dzień Ziemi omówiliśmy zasady ochrony przyrody, które możemy samodzielnie przestrzegać. Wykonaliśmy też prace plastyczne przedstawiające piękne zakątki na naszej planecie oraz Ziemię w przestrzeni kosmicznej. Odbyliśmy również fascynującą dyskusję na temat tego, czy w kosmosie są kosmici. Na pewno są.

Nie przegapiliśmy Dnia Książki, czytaliśmy, więcej niż zwykle, i zrobiliśmy zakładki do książek dla rodziców, odwiedziliśmy również pobliskie księgarnie z książkami dla dzieci. Nawet kupiliśmy coś nowego do czytania.

Pod koniec kwietnia przypominaliśmy sobie symbole narodowe oraz poznawaliśmy legendy,  zabytki i ważne budowle w miastach przez które płynie Wisła, największa z polskich rzek.

Kwiecień szybko minął i właśnie się zorientowaliśmy, że już nie dużo czasu zostało do końca roku szkolnego. Nie pozostało nam nic innego, jak czekać na kolejne atrakcje i oczywiście wakacje!