Sadzimy cebulki - efekty wiosną 2024 r.

            Żydowskie Muzeum Galicja jest od wielu lat polskim koordynatorem Projektu Krokus, zainicjowanego przez Holocaust Education Trust Ireland. W ramach Projektu Krokus uczniowie sadzą jesienią cebulki żółtych krokusów. Kwiaty zakwitają na początku wiosny. Żółte krokusy upamiętniają dzieci – ofiary Holokaustu. Sadzenie krokusów poprzedzała lekcja podczas, których uczniowie dowiedzieli się 
o tragicznych wydarzeniach II wojny światowej i o Holokauście oraz oglądali film dokumentalny „W imieniu ich matek – Irena Sendlerowa”. Te bardzo wczesne oznaki wiosny symbolizują nie tylko nadchodzącą nową porę roku, ale także nadzieję, że już nigdy nie dojdzie do tak tragicznych wydarzeń jakie miały miejsce w latach 1939-1945.
            Nasi “uczniowie” również podjęli to wyzwanie. Projekt edukacyjny zrealizowały klasy: 7a i 3b. Teraz z niecierpliwością czekamy na pierwsze wiosenne pąki, zwiastujące wiosnę i radość!

 

 

  

Pamięć o zmarłych towarzyszy ludziom na całym świecie, niezależnie od miejsca i czasu, światopoglądu i religii. Na kilka dni przed świętem ludzie porządkują groby swoich bliskich, zdobią je kwiatami. Zgodnie z polską tradycją, to właśnie 1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych oraz
2 listopada – Święto Zmarłych to czas, kiedy odżywają wspomnienia o tych, którzy odeszli, o naszych najbliższych zmarłych. W tym dniu zapalamy znicze pamięci na ich grobach – dowód naszej miłości, przyjaźni, pamięci.  Święto Zmarłych to również pamięć o tych, którzy polegli w obronie ojczyzny, pamięć o ważnych i zasłużonych postaciach historycznych - miejscach pamięci o bohaterach. 
            W tych szczególnych dniach uczniowie Naszej szkoły włączyli się w akcję MEiN #SzkołaPamięta. Celem tej inicjatywy jest, aby młodzi ludzie pielęgnowali pamięć o bohaterach naszej wolności. W ramach akcji podjęto w szkole szereg działań. Jednym z nich było posprzątanie, zapalenie zniczy, złożenie wiązanek kwiatów przez uczniów klasy VIII pod pomnikiem upamiętniającym miejsce śmierci Andrzeja Mielęckiego w Katowicach. Ponadto na szkolnym
korytarzu przygotowano gazetki ścienne, jedna z nich jest poświęcona lokalnemu bohaterowi.

 

    

 

Z okazji Dnia Dyni grupa świetlicowa wykonała swoją propozycję Dyni. Dzieciaki podczas tego zadania rozwijały sprawność manualną oraz ćwiczyły umiejętność współpracy w grupie.

W ostatnich dniach października, tuż przed Uroczystością Wszystkich Świętych, uczniowie klas VI i VII wzięli udział w akcji wolontarystycznej
zatytułowanej "Zapomniany grób", która odbywała się na cmentarzu przy ul. Francuskiej w Katowicach. Akcja miała na celu uporządkowanie grobów, których nie odwiedza już najbliższa rodzina. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podeszli do uprzątnięcia nagrobków, zapalili znicze i odmawiali modlitwy za zmarłych.

 

   

W roku szkolnym już po raz drugi realizujemy Ogólnopolski Program Edukacyjny „Czyściochowo” organizowany przez firmę Rossmann 
w ramach projektu Czyściochowa Akademia.

W październiku rozpoczęliśmy nasze działania. Zgodnie z porą roku zwróciliśmy uwagę na zbliżający się okres zwiększonych zachorowań na grypę oraz inne infekcje dróg oddechowych. Udało nam się zorganizować wystawkę z elementów sprzyjających nawykom higienicznym. Zarówno higienie osobistej, jak i czystości wokół nas. Opowiadaliśmy o ich zastosowaniu oraz wykorzystaliśmy w praktyce mydła w kostce, w piance jak i w płynie do właściwego mycia rąk. Zastosowane elementy dramy ożywiły zajęcia. Było sporo zabawy i gier edukacyjnych. Nie brakło tematycznych kolorowanek i układanek wyrazowych. Całość dopełniły filmiki i zagadki ze strony organizatora programu. Poprzez te działania utrwaliliśmy nawyki higieniczne przypominając, jak duży wpływ mają one na nasze zdrowie. Równie ważne było bogacenie praktycznego słownictwa dzieci, w określonej kategorii i stosowanie go w praktyce. Program realizowany jest w klasach 3 B i 7, jako kontynuacja ubiegłorocznych przedsięwzięć z Czyściochowej Akademii.

 

 

  

W nawiązaniu do październikowego Święta Drzewa czyli programu edukacji ekologicznej Klubu Gaja postanowiliśmy lepiej poznać drzewa …na przyszkolnym placu. Uczniowie z klas 3b oraz 7 przygotowali metrowe miarki i starannie mierzyli obwody pni drzew, zapisując pomiary w przygotowanej tabeli. Okazało się, iż największy obwód drzewa to 246 cm, a najmniejszy zaledwie 37cm. Próbowaliśmy obliczyć na tej podstawie wiek drzew. Najstarsze drzewo na przyszkolnym placu liczy ponad 80 lat. Program edukacji ekologicznej Klubu Gaja, którego elementy staramy się realizować w ramach Innowacji pedagogicznej ”Świat wokół nas”, to program długofalowy, którego celem jest edukacja dla rozwoju zrównoważonego i podnoszenie świadomości ekologicznej. Daje szerokie pole do działania. To nasze pierwsze zajęcia z programem Klubu Gaja, jednak na pewno nie ostatnie. Nasi uczniowie zapoznali się z elementami budowy drzewa oraz przypomnieli sobie i omówili jak zmieniają się drzewa w różnych porach roku. Przy okazji mierzenia obwodów drzew uczniowie starali się rozpoznawać ich gatunki. Poznali również nowe słowo dendrologia czyli nauka o drzewach. Podsumowaniem zajęć były prace plastyczne pokazujące drzewa w jesiennej szacie.

 

 

  

EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.
W tym roku nasza szkoła po raz trzeci wzięła udział w Europejskim Tygodniu Kodowania CodeWeek. Oznacza to, że również po raz trzeci znaleźliśmy się na mapie Europy, wśród innych zaangażowanych w ten projekt szkół.
Postaraliśmy się więc jak najlepiej pokazać naszą kreatywność oraz talenty uczniów.
W ramach konkursu „Kodowanie bez prądu” uczniowie codzienne wykonywali zadania, które miały na celu. Mistrzynią kodowania okazała się Joanna z klasy VII.

Uczniowie pokazywali swoje umiejętności na wielu płaszczyznach i znów udowodnili, że ich wyobraźnia nie zna granic, a CodeWeek to okazja, by rozwinąć się jeszcze bardziej i zmotywować do dalszego działania, by odkryć jak najwięcej sekretów zabawy, którą jest dla nich programowanie.

Oprócz pokazania swoich umiejętności kodowania, uczniowie uczestniczyli w lekcjach online nt. „Wizerunek i tożsamość w Internecie” oraz „Dobrostan psychiczny - Nadużywanie nowych technologii” zorganizowanych przez Cyber-Profilaktyka NASK.

 

 

 

Projekt „Zdrowo jem- więcej wiem” prowadzony jest przez Fundacje Banku Ochrony Środowiska, pod patronatem pani prezydentowej Agaty Kornhauser-Dudy. W naszej szkole będziemy realizować go już po raz drugi. Toteż startujemy z projektem w roku szkolnym 2023/2024. Celem projektu jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu, jak i wiedzy o produktach dla zdrowia szkodliwych. Równie ważne jest uświadomienie naszym uczniom związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Przekonujemy, iż warto zadbać o zdrowe odżywianie.

Projekt, podobnie jak w ubiegłym roku szkolnym będzie realizowany w ramach Innowacji Pedagogicznej „Świat wokół nas”. Pierwsze zajęcia już za nami. Bawiliśmy się świetnie próbując inscenizacji wiersza J. Brzechwy „Na straganie”. Przy okazji powtórzyliśmy i utrwaliliśmy naszą wiedzę o warzywach, których jesienią nie tylko na straganach jest bardzo duży wybór. Były krzyżówki, wykreślanki, puzzle zgodne z tematyką projektu. Oczywiście nie zabrakło kolorowej wystawki świeżych warzyw. Degustacja była podsumowaniem zajęć. To były pyszne i bardzo zdrowe zajęcia.