Od lutego 2025 r. trzech uczniów klasy IV A dla osób z autyzmem i z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, realizuje zmodyfikowaną Innowację Pedagogiczną „Ogrody Społeczne przy Muzeum Śląskim w Katowicach kreatywnie”. Zaplanowane miejsce realizacji wymienionej innowacji pedagogicznej były Ogrody Społeczne przy Muzeum Śląskim w Katowicach. Z uwagi na remont przylegających budynków oraz wymianę skrzyń dla roślin jako autorka innowacji, podjęłam decyzję o zawieszeniu realizacji projektu w I semestrze roku szkolnego 2024/2025, natomiast w II semestrze tego roku szkolnego realizuję zmodyfikowaną innowację głównie na terenie szkoły. Uczniowie w ramach tematów dotyczących innowacji kupowali w sklepie ogrodniczym donice, ziemię i perlit dla roślin, ekologiczną odżywkę, sadzonki i nasiona. Na kolejnych zajęciach uzupełniali karty pracy, poznając potrzeby roślin, ich gatunki i zastosowanie w kuchni, do dekoracji. Kolejnym krokiem było sadzenie nowalijek, czyli cebulek dymki na szczypiorek oraz korzeni pietruszki na natkę. W drugiej donicy zostały zasadzone sadzonki ziół – mięty i melisy. W trzeciej donicy uczniowie zasiali nasiona aksamitki rozpierzchłej. Uczniowie identyfikowali, nazywali i w praktyce stosowali proste narzędzia ogrodnicze. Zasadzone i zasiane rośliny są przez chłopców systematycznie pielęgnowane i obserwowane. Nowalijki wykorzystujemy podczas przygotowywania klasowego śniadania, a z liści ziół uczniowie pod nadzorem zaparzają herbatę lub dodają je do deserów.