W kalendarzu polskich świąt od kilku lat ważne miejsce stanowi dzień 1 marca. To właśnie tego dnia obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” ustanowiony przez Sejm RP jako wyraz hołdu dla bohaterów antykomunistycznego i niepodległościowego podziemia, którzy po II wojnie światowej przeciwstawili się narzuconej siłą władzy komunistycznej.                           
            Czasy były bardzo trudne, a poświęcenie bohaterskie. Za przeciwstawianie się władzom nowej Polski, groziły więzienia, kary śmierci ale też nieludzkie tortury. Tylko niezłomni bohaterowie byli wstanie przeciwstawić się przed takim terrorem, bo pomimo ogromnej świadomości konsekwencji wynikającej z walki, trwali do końca na swoich pozycjach.    

            Przyłączając się do obchodów Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych, w naszej szkole powstała gazetka ścienna przedstawiająca wielu bohaterów, którzy w tych trudnych czasach oddali życie za walkę o wolną Ojczyznę, warto wspomnieć młodą, 18- letnią sanitariuszkę Danutę Siedzikównę „Inkę”, czy rotmistrza Witolda Pileckiego, człowieka o niezwykłym życiorysie, zaangażowanego w sprawy Polski w czasie II wojny światowej i po jej zakończeniu, torturowanego przez komunistów i skazanego na karę śmierci. Dodatkowo na lekcjach historii zostały zorganizowane prelekcje dotyczące wspomnianych wydarzeń, a ponadto starsze klasy wzięły udział w wyjątkowy spotkaniu online pt. „Żołnierze Wyklęci — pomijane fakty”.

 

 

 

Luty, luty i po lutym… Mimo, że w tym roku luty był dłuższy o cały jeden dzień, minął w tempie błyskawicy. A my nawet się nie spostrzegliśmy, jak zaczęło pachnieć wiosną.

Zaraz po feriach nagromadziło się mnóstwo bardzo ważnych dni szczególnych. Po pierwsze walentynki. Przygotowaliśmy kartki pełne miłości dla naszych mam, bo to najważniejsze kobiety w naszym życiu i na każdym kroku będziemy to podkreślać.

Następny, bardzo lubiany przez nas dzień, to dzień kota. Przygotowaliśmy prace z kotami według własnego pomysłu, przebraliśmy się ze miłe kotki, gimnastykowaliśmy się, jak koty i… mieliśmy spotkanie z kotami pani Agnieszki. To było coś! Te kotki były cudownie mięciutkie i milutkie, chociaż różniły się od tradycyjnego dachowca.

Żeby osłodzić  sobie życie upiekliśmy z panią Bożeną pyszne ciastka z brzoskwinią. Niestety nie udało się ich uwiecznić na fotografii, gdyż zostały zjedzony w zastraszającym tempie.

Realizując zadanie w programie edukacyjnym Kreatywne prace plastyczne wykonaliśmy prace pastelami po papierze ściernym przedstawiające smoki. Oczywiście najpierw poznaliśmy legendy o polskich smokach. To niesamowite ile tych smoków mieszkało (lub ciągle mieszka w ukryciu) w naszym kraju. Poza  najsłynniejszym smoku wawelskim i Bazyliszku przeczytaliśmy legendę o Sławku – smoku z Tatr; smoku z Rzeszowa, który lubił książki (najbardziej te nie swoje); o smoku Kicku z Suchej Beskidzkiej i smoku z kopalni srebra w Tarnowskich Górach.

Smoki to był doskonały wstęp do tego, co miało nastąpić w kolejnym tygodniu. Ostatni tydzień lutego przyniósł ze sobą dzień dinozaura!

Cały tydzień wszystko kręciło się wokoło tych wielkich zwierząt z prehistorii. Postanowiliśmy pobawić się w archeologów i „wykopaliśmy” szkielet brachiozaura oraz odnaleźliśmy również ślady dinozaurów w naszej klasie. Zabawa była świetna!

Oczywiście poza realizacją zadań specjalnych zwyczajnie się uczyliśmy. Zgłębialiśmy tajniki odejmowania i doskonaliliśmy umiejętność pisania i czytania. Idzie nam coraz lepiej.

Oczywiście miesiąc nie mógł skończyć się ot tak. Musieliśmy jeszcze zrealizować zadanie w ramach projektu Gramy zmysłami, a w tym miesiącu brzmiało ono zachęcająco „brudne zadanie”! tak, po skończonych zajęciach było brudno wszędzie, bo bawiliśmy się mąką. Nikt nie został oszczędzony, wszyscy wyglądali jak młynarza i niejeden z nas musiał się przebrać, ale było warto! Po tej zabawie zostało kilka zdjęć i mącznych śladów.

Teraz tęsknimy za wiosną, ciepłem słonecznym i przerwami spędzanymi na boisku szkolnym! Pani nam to obiecała!

Nasza szkoła przystąpiła do akcji obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu – DBI 2024, który w tym roku przypadł 6.02.2024 r. Działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży odbywały się tak naprawdę przez cały miesiąc w związku, że miesiąc luty został ogłoszony „Miesiącem bezpiecznego Internetu”. W ramach DBI we wszystkich klasach odbywały się rozmowy, pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu oraz jego dobrych i złych stron.

Uczniowie mieli również możliwość zapoznania się z materiałami zamieszczonymi na przygotowanych gazetkach: „Oznaki przemocy cyfrowej u dzieci i nastolatków”, „Oznaki uzależnienia od gier i  Internetu”. Były filmy, quizy i Escape Room. Ponadto brali udział w zajęciach online dotyczących bezpieczeństwa w sieci:  „Zagrożenia dla naszej prywatności w sieci” oraz „Mój (nie)widzialny cyfrowy ślad”.

W ramach DBI uczniowie poznali Asów Internetu i przystąpili do konkursu na zilustrowanie Bohatera Kodeksu Asów Internetu - Rozsądek, uważność, siła, życzliwość, odwaga to cechy Asów Internetu.

                Asy Internetu - informacje (beinternetawesome.withgoogle.com)  

 

 

Depresja to poważna choroba, która może dotknąć każdego. Bez względu na wiek, wyniki w nauce, popularność czy liczbę znajomych na Facebooku czy Instagramie. Przyczyny depresji są złożone i mogą zależeć od trzech czynników: biologicznych, psychologicznych i środowiskowych. Przez wiele lat depresja była uważana za wstydliwą chorobę, którą należało ukrywać przed innymi ludźmi. Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją obchodzony od 2001 roku ma zmienić to myślenie.

Z depresją należy walczyć, a najskuteczniejszą formą jej leczenia jest połączenie farmakologii z psychoterapią. Co ważne, na depresję mogą zachorować także dzieci i nastolatkowie.

            W naszej szkole w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Walki z Depresją uczniowie zostali zapoznani ze sposobami dbania o zdrowie psychiczne - wykonywali ćwiczenia, oglądali filmy, kolorowali mandale, słuchali muzyki relaksacyjnej.


Drogi Rodzicu!

            W obecnych czasach popandemicznych oraz szybkim rozwojem technologicznym Wasze dzieci są w sposób szczególny narażeni na kryzysy psychiczne, które mogą prowadzić do depresji. Dlatego ważne jest obserwowanie swojego dziecka i w razie potrzeby podejmowanie odpowiednich działań.

PAMIĘTAJ RÓWNIEŻ, ŻE Z KAŻDYM DRĘCZĄCYM CIĘ PROBLEMEM, MOŻESZ SIĘ ZGŁOSIĆ DO RODZICÓW, SWOJEGO WYCHOWAWCY LUB PEDAGOGA SZKOLNEGO !

POMOCY W KRYZYSIE PSYCHICZNYM MOŻESZ SZUKAĆ TAKŻE

POD PODANYMI NUMERAMI TELEFONÓW:

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji

tel. 22 594 91 00

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

tel. 116 111

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna

tel. 22 425 98 48

 

W dniu 27 marca po raz kolejny zawitał do naszej szkoły pan Paweł Woźniak z Państwowego Instytutu Geologicznego w Sosnowcu. To już kolejne nasze spotkanie z geologiem. Podróż w odległe epoki geologiczne zaprowadziła nas w krainę, w której żyły nosorożce włochate. Wielkie zwierzęta zamieszkujące ziemię wówczas gdy żyły na niej bardziej znane mamuty, w epoce lodowcowej. Ciekawostką warsztatów było to, iż nosorożce włochate zamieszkiwały niegdyś dawne terytorium Polski. Nie każdy o tym wiedział a właśnie na piątkowym spotkaniu pan Paweł opowiedział o tym bardzo obrazowo. W okresie międzywojennym znaleziono szczątki nosorożca w okolicach Lwowa. Obecnie znajdują się one w Muzeum Geologicznym w Warszawie. Pokazywanym slajdom z wizualizacjami tych wielkich kudłatych stworzeń towarzyszyły odtworzone komputerowo odgłosy. Uczestniczący w spotkaniu uczniowie mogli zobaczyć ogromną czaszkę nosorożca włochatego, którą pan Paweł przyniósł specjalnie na nasze warsztaty. Ową czaszkę można było dotknąć a nawet spróbować podnieść, choć była bardzo ciężka. Nasze zajęcia miały aktywizować uczestników.  Nasi uczniowie mogli wykazać się zarówno wiedzą jak i spostrzegawczością. Przy quizach i zagadkach wszyscy doskonale się bawili. Tym, którzy odpowiedzieli prawidłowo geolog wręczał naklejki zgodne z tematyką warsztatów. Na zakończenie warsztatów - już tradycyjnie uczniowie i nauczyciele dostali na pamiątkę półszlachetne kamienie. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku szkolnym uda się zorganizować kolejne spotkanie z geologiem.

 

Czy samochód może być napędzany słońcem?

Jak schwytać energię wiatru?

Co to są odnawialne źródła energii i dlaczego są tak ważne ?

Uczniowie z klas II-VIII wzięli udział w programie edukacyjnym pt. „Energia odnawialna”.

Podczas tej szczególnej lekcji, przeprowadzonej w naszej szkole przez Agencję Szkolno – Przedszkolną LUPUS,  uczniowie mieli okazję dowiedzieć się skąd się bierze prąd elektryczny, jak trafia do naszych domów i jak można odciążyć środowisko, stosując tzw. alternatywne źródła energii elektrycznej.

Po prezentacji modeli elektrowni wiatrowej oraz słonecznej, uczestnicy warsztatów samodzielne sprawdzali ich działanie: świecili lampkami za pomocą energii wiatrowej oraz słonecznej, wprawiali w ruch wiatraki i samochodzik, używając mini paneli fotowoltaicznych.

Mieli również okazję do udziału w sesji zdjęciowej pt. ”Mały laborant”, na pamiątkę tych bardzo ciekawych zajęć.

 

 

W dniu 23 lutego uczniowie z klas młodszych włączyli się w obchody DBI. Głównym celem naszego spotkania propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci  do zasobów internetowych jak również dbanie o cyfrowe bezpieczeństwo. Wszyscy spotkali się w sali nr 15 i najpierw uważnie starali się słuchać słów nauczyciela, który przedstawił historię DBI. Następnie na ekranie multimedialnym mogli obejrzeć krótkie dwuminutowe filmiki ze strony siecaiki.pl, promującej  zasady bezpiecznego Internetu. Filmiki te, dostosowane do odbioru dla dzieci w młodszym wieku szkolnym nosiły tytuły: „Poznaj bezpieczny Internet”, „Nie ufaj nieznajomym poznanym w sieci” oraz ” Zabezpiecz swój komputer”. Na podstawie filmów oraz własnych doświadczeń, uczniowie wypowiadali się na temat bezpiecznego Internetu.

Podsumowaniem zajęć było układanie z patyczków kolorowych monitora, układanie puzzli on-line związanych z omawianą tematyką oraz ułożenie z literek magnetycznych napisu i przypięcie go na tablicy.

Mamy nadzieję, że  wiedza zdobyta przez uczniów klas 2-3 pozwoli im rozważne  korzystanie z Internetu.