Dzień Postaci z Bajek w tym roku przypadał 5 listopada. Była to niedziela, toteż w klasie 3b obchodziliśmy to przemiłe dla dzieci święto dzień później. Było ono doskonałą okazją do rozwijania zainteresowań czytelniczych i zwrócenie uwagi na kształcącą rolę bajek i baśni, które uczą rozróżniania dobra od zła i pokazują, iż warto nieść pomoc innym. Uczniowie prezentowali swoje ulubione książki. Opowiadali o bohaterach filmowych bajek. Obejrzeliśmy ciekawe spotkanie on-line, prowadzone przez panie bibliotekarki. Wspólna praca plastyczna oraz tematyczne rebusy i zgadywanki sprawiły, iż każdy z uczniów mógł się wykazać znajomością bajkowych postaci. Było wesoło, kolorowo i bajkowo.

 

 

  

Eksperymenty ogrodnicze to nie tylko świetna zabawa. To przestrzeń do działania, która umożliwia wykorzystanie wyobraźni oraz rozwija kreatywność. W ramach innowacji pedagogicznej „Świat wokół nas” postanowiliśmy włączyć elementy hortiterapii. Do takich przedsięwzięć wystarczy kilka doniczek, ziemia oraz sadzonki. Tym razem - jako, że miały być to eksperymenty ogrodnicze wybrano zasadzanie róż oraz chrzanu. Bowiem zaplanowano zarówno kwiaty jak i warzywa. Klasy 3b oraz 7 spędziły wspólnie sporo czasu. Przygotowano wszystko co niezbędne w naszym ogrodniczym eksperymentowaniu oraz zabezpieczono ławki. Zabawa w „ogrody w doniczce” pozwala na wykorzystanie mnóstwa różnych pomysłów, których ze względu na późnojesienny czas nie dało się zrealizować na dworze. Pracowaliśmy w grupie, toteż ustaliliśmy kolejne czynności oraz podział pracy. Wcześniej zapoznaliśmy się z eksperymentalną hodowlą róż z łodygi macierzystej rośliny, którą zanim włożymy do ziemi, trzeba wbić w bulwę ziemniaka. Ot ciekawostka. Postąpiliśmy zgodnie z instrukcją. Na koniec oczywiście podlanie naszych roślinek , różyczek i korzenia chrzanu. Teraz będziemy ćwiczyli cierpliwość w oczekiwaniu co i kiedy nam wyrośnie.

 

 

  

Od poniedziałku w naszej klasie działo się wiele nietypowych rzeczy.

Poznaliśmy nową literę, to nie było nic dziwnego, ale ta litera była wielka, jak DYNIA.

I tak to się zaczęło...

Najpierw słuchaliśmy historii o podróży dyni z Ameryki Południowej, potem porównywaliśmy różne jej odmiany, kolory i kształty. Następnie poznaliśmy smaki nasion dyni w różnym wydaniu, najlepsze były te, które sami musieliśmy wyłuskać. Ostatnim etapem zabawy z dynią było wyciąganie z niej wnętrzności. Dla niektórych była to czysta przyjemność, inni unikali tej przyjemności, jak ognia.

W wyniku tej zabawy powstał lampion z oczami i groźnym uśmiechem.

Kolejny dzień to zabawa w przebieranki. Wszyscy byliśmy przebrani, również w postacie z bajek.
W strojach czarodzieja, dinozaura, kościotrupa i Batmana czytaliśmy sylaby z pająkiem, odpakowaliśmy prezenciki ze słodkimi niespodziankami i zrobiliśmy sobie popcorn. Na koniec uczestniczyliśmy w dzikich tańcach na szkolnej dyskotece. Dzień był szalony!

W piątek, już znacznie spokojniejsi przeszliśmy do poznawania kolejnej litery, ale oczywiście w nietypowy sposób. Bawiliśmy się linami i formowaliśmy druciki na kształt nowej litery. Potem trochę bawiliśmy się farbami i liśćmi, ale na koniec szkolnego dnia robiliśmy coś, czego wcześniej jeszcze w szkole nie robiliśmy. Z okazji Dnia postaci z bajek oglądaliśmy bajkę Listonosz Pat. To było coś! Mamy nadzieję, że to się jeszcze powtórzy.

Sadzimy cebulki - efekty wiosną 2024 r.

            Żydowskie Muzeum Galicja jest od wielu lat polskim koordynatorem Projektu Krokus, zainicjowanego przez Holocaust Education Trust Ireland. W ramach Projektu Krokus uczniowie sadzą jesienią cebulki żółtych krokusów. Kwiaty zakwitają na początku wiosny. Żółte krokusy upamiętniają dzieci – ofiary Holokaustu. Sadzenie krokusów poprzedzała lekcja podczas, których uczniowie dowiedzieli się 
o tragicznych wydarzeniach II wojny światowej i o Holokauście oraz oglądali film dokumentalny „W imieniu ich matek – Irena Sendlerowa”. Te bardzo wczesne oznaki wiosny symbolizują nie tylko nadchodzącą nową porę roku, ale także nadzieję, że już nigdy nie dojdzie do tak tragicznych wydarzeń jakie miały miejsce w latach 1939-1945.
            Nasi “uczniowie” również podjęli to wyzwanie. Projekt edukacyjny zrealizowały klasy: 7a i 3b. Teraz z niecierpliwością czekamy na pierwsze wiosenne pąki, zwiastujące wiosnę i radość!

 

 

  

Pamięć o zmarłych towarzyszy ludziom na całym świecie, niezależnie od miejsca i czasu, światopoglądu i religii. Na kilka dni przed świętem ludzie porządkują groby swoich bliskich, zdobią je kwiatami. Zgodnie z polską tradycją, to właśnie 1 listopada – Dzień Wszystkich Świętych oraz
2 listopada – Święto Zmarłych to czas, kiedy odżywają wspomnienia o tych, którzy odeszli, o naszych najbliższych zmarłych. W tym dniu zapalamy znicze pamięci na ich grobach – dowód naszej miłości, przyjaźni, pamięci.  Święto Zmarłych to również pamięć o tych, którzy polegli w obronie ojczyzny, pamięć o ważnych i zasłużonych postaciach historycznych - miejscach pamięci o bohaterach. 
            W tych szczególnych dniach uczniowie Naszej szkoły włączyli się w akcję MEiN #SzkołaPamięta. Celem tej inicjatywy jest, aby młodzi ludzie pielęgnowali pamięć o bohaterach naszej wolności. W ramach akcji podjęto w szkole szereg działań. Jednym z nich było posprzątanie, zapalenie zniczy, złożenie wiązanek kwiatów przez uczniów klasy VIII pod pomnikiem upamiętniającym miejsce śmierci Andrzeja Mielęckiego w Katowicach. Ponadto na szkolnym
korytarzu przygotowano gazetki ścienne, jedna z nich jest poświęcona lokalnemu bohaterowi.

 

    

 

W ostatnich dniach października, tuż przed Uroczystością Wszystkich Świętych, uczniowie klas VI i VII wzięli udział w akcji wolontarystycznej
zatytułowanej "Zapomniany grób", która odbywała się na cmentarzu przy ul. Francuskiej w Katowicach. Akcja miała na celu uporządkowanie grobów, których nie odwiedza już najbliższa rodzina. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podeszli do uprzątnięcia nagrobków, zapalili znicze i odmawiali modlitwy za zmarłych.

 

   

Z okazji Dnia Dyni grupa świetlicowa wykonała swoją propozycję Dyni. Dzieciaki podczas tego zadania rozwijały sprawność manualną oraz ćwiczyły umiejętność współpracy w grupie.

W roku szkolnym już po raz drugi realizujemy Ogólnopolski Program Edukacyjny „Czyściochowo” organizowany przez firmę Rossmann 
w ramach projektu Czyściochowa Akademia.

W październiku rozpoczęliśmy nasze działania. Zgodnie z porą roku zwróciliśmy uwagę na zbliżający się okres zwiększonych zachorowań na grypę oraz inne infekcje dróg oddechowych. Udało nam się zorganizować wystawkę z elementów sprzyjających nawykom higienicznym. Zarówno higienie osobistej, jak i czystości wokół nas. Opowiadaliśmy o ich zastosowaniu oraz wykorzystaliśmy w praktyce mydła w kostce, w piance jak i w płynie do właściwego mycia rąk. Zastosowane elementy dramy ożywiły zajęcia. Było sporo zabawy i gier edukacyjnych. Nie brakło tematycznych kolorowanek i układanek wyrazowych. Całość dopełniły filmiki i zagadki ze strony organizatora programu. Poprzez te działania utrwaliliśmy nawyki higieniczne przypominając, jak duży wpływ mają one na nasze zdrowie. Równie ważne było bogacenie praktycznego słownictwa dzieci, w określonej kategorii i stosowanie go w praktyce. Program realizowany jest w klasach 3 B i 7, jako kontynuacja ubiegłorocznych przedsięwzięć z Czyściochowej Akademii.